Το 1887 ο Richard Strauss γνώρισε στη Βαϊμάρη τη συνομήλική του γερμανίδα σοπράνο PaulinedeAhna,η οποία τον γοήτευσε με την ομορφιά της και με τη δυναμική της προσωπικότητα.Δεν είναι γνωστό πότε ακριβώς ξεκίνησε η ερωτική τους σχέση,πάντως τον Μάρτιο του 1894 ήταν ήδη αρραβωνιασμένοι όταν ο Strauss της έδωσε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην Όπερά του ‘’Guntram’’,ενώ 6 μήνες αργότερα,την παραμονή του γάμου τους,της προσέφερε ως δώρο το καινούργιο τραγούδι του ‘’Cäcilie’’.Την επόμενη δεκαετία ο Strauss φιλοτέχνησε μουσικά το πορτραίτο της Pauline σε δύο εμβληματικά αυτοβιογραφικά έργα του,στο συμφωνικό ποίημα του 1899 ‘’Η Ζωή ενός Ήρωα’’ όπου την εμφανίζει ως σύντροφο του ήρωα, και στο συμφωνικό ποίημα του 1903 ‘’SymphoniaDomestica’’ το οποίο εμπνεύστηκε από ένα 24ωρο της ζωής τους στο σπίτι με τον μοναχογιό τους Franz. ‘Εξυπνη,γοητευτική και αισθησιακή,αλλά ταυτόχρονα δεσποτική,κυκλοθυμική και ευέξαπτη,η Pauline υπήρξε μια πιστή και αφοσιωμένη σύζυγος που μοιράστηκε με τον Strauss το κοινό τους πάθος για τη μουσική,χαρίζοντάς του μια ευτυχισμένη οικογενειακή ζωή στα 55 χρόνια του γάμου τους,αλλα δημιουργώντας του και αρκετά προβληματα με την οξύτητα του χαρακτήρα της και με την παροιμιώδη κοφτερή γλώσσα της.Σύμφωνα με μαρτυρίες ανθρώπων του περιβάλλοντός τους,η Pauline ζήλευε κάθε θηλυκή ύπαρξη που τον πλησίαζε,δυσανασχετούσε έντονα όταν αργούσε πίνοντας με τους φίλους του ή όταν αφιέρωνε ώρες στο Skat,(το αγαπημένο του χαρτοπαίγνιο), ήταν υποχόνδρια με την καθαριότητα και την τάξη,και φρόντιζε σχολαστικά την υγεία του απαγορεύοντάς του αυστηρά το κάπνισμα και τα περισσότερα φαγητά που του άρεσαν.Τα κουτσομπολιά της εποχής αναφέρουν επίσης ότι τον είχε προσβάλει αρκετές φορές μπροστά σε μουσικούς και συνεργάτες του,και ότι είχε εκσφενδονίσει δημόσια πάνω από μία φορά στο κεφάλι του τις παρτιτούρες του,εις ένδειξιν της δυσαρέσκειάς της.Ο Strauss όμως υπέμενε αδιαμαρτύρητα τις ιδιοτροπίες της,δικαιολογούσε την τραχύτητα της συμπεριφοράς της στον κύκλο του υποστηρίζοντας ότι ‘’την χρειάζεται’’,και αντιμετώπιζε με στωικότητα τις εκρήξεις του θυμού της αλλα και τις σκηνές ζηλοτυπίας με τις οποίες τον βασάνιζε μέχρι βαθέως γήρατος.Μία από τις σκηνές αυτές μάλιστα του έδωσε την ιδέα να συνθέσει μια Όπερα,μετατρέποντας για άλλη μια φορά σε μουσικό έργο,ένα περιστατικό της ιδιωτικής τους ζωής. Όταν λύθηκε η παρεξήγηση και η Pauline εγκατέλειψε τα σχέδιά της περι διαζυγίου,ο Strauss αποτύπωσε αυτή την ιστορία,με μικρές παραλλαγές,στο λιμπρέττο της Όπερας του ‘’Intermezzo-Μία αστική κωμωδία σε δύο πράξεις με συμφωνικά Ιντερλούδια’’ η οποία έκανε πρέμιερα στη Δρέσδη το 1924.
ΚΑΤΙΑ ΚΑΛΛΙΤΣΟΥΝΑΚΗ Παραγωγός Τρίτου Προγράμματος ΕΡΑ |